Sa Fundació considera que sa sinceritat de TV3 reconeguent que es català estàndard està laminant es menorquí suposa una bofetada de realitat per aquells filòlegs i polítics que pretenen negar sa realitat, que volen ser més papistes que el Papa, o en aquest cas, més catalanistes que es catalans

Ciutadella de Menorca, 2 de maig de 2020

A finals de març, sa televisió autonòmica catalana (TV3) emetia en es programa El Llenguado un especial sobre “El català de Menorca i els glosadors”. Concretament, en es 00:38 segons de programa, es locutor de TV3 diu “el menorquí rep influències angleses i franceses, però qui n’amenaça la seva autenticitat és el català de Barcelona”. Llavores, en es minut 30:55, torna a afirmar: “Avui dia, el català de Barcelona continua influïnt en la parla d’aquesta illa”.

Es presentador de TV3 entrevista a Patrícia Romero, una jove des Migjorn Gran, qui recopila paraules menorquines amb sa intenció que no se perdin. Romero explica com sa majoria de joves menorquins ja no diuen “jo som”, sinó “jo sóc”, un catalanisme que a Balears no s’havia dit mai.

Patrícia Romero té més raó que un sant. Si ses noves generacions perden es menorquí, serà com perdre sa nostra identitat. Si es menorquí segueix arraconat en ets àmbits cults i formals, si ses formes menorquines segueixen sent suplantades sistemàticament per ses formes barcelonines, sa identitat des poble de Menorca córre greu perill de desaparèixer.

Sa Fundació felicita sa iniciativa d’aquesta al·lota des Migjorn Gran, Patrícia Romero, i anima an es joves menorquins a seguir es seu exemple recopilant més paraules menorquines perquè no caiguin en desús o siguin substituïdes per catalanismes o castellanismes.

Es director de s’entitat, es menorquí Joan Pons, considera que “sa sinceritat de TV3 reconeguent que es català estàndard està laminant es menorquí suposa una bofetada de realitat per aquells filòlegs i polítics que pretenen negar sa realitat, que volen ser més papistes que el Papa, o en aquest cas, més catalanistes que es catalans”.

Sa Fundació és una entitat sense ànim de lucre creada el 2013 per sa defensa i preservació des mallorquí, es menorquí i s’eivissenc.
¿Mos ajudes a defensar sa nostra llengo i cultura balear?

Ses donacions a Sa Fundació tenen una deducció fiscal des 75% es primers 150€. Si te fas soci donant 10€ mensuals, realment no te costarà ni 2€!

Fé’t soci de Sa Fundació pitjant aquí

3 respostes a «Sa Fundació Jaume III celebra que TV3 reconegui que es català de Barcelona està substituïnt es menorquí»

1. Ido que esperavau después de tants d’anys de imposició catalanista, podríem seguir essent noltros. Sa normalizacio no ha estat una unificació, ha estat a les clares una subtitusio total. Un genocidi cultural a sa llengo ancestral des nostro pobble. Molt ben orquestat i permès per una clase politique que mire de cap un altre costat i a nes matex temps ignorants i també claudicant a sa forssa des seudo intelectuals. Axo es un fet sense precedents a sa nostra singular identidat balear.

2. Estimats directius de sa fundació Jaume lll, perdonau pero.no feia res interessant, no arribau a sa gent des carrer i tampoc sou sa nostre veu. No comprenc com vos vareu constitui en defeses de sa identidat balear y llengo, i no sabeu o no voleu arriba a sa gent des carrer i donarlis veu.