Sa Fundació denuncia sa politització de sa UIB i defensa s’ús històric de sa denominació “menorquí”

Des de Sa Fundació expressam es nostro suport més contundent an es Consell Insular de Menorca per emprar sa denominació “menorquí” per referir-se a sa llengua pròpia de Menorca dins ses bases d’ajudes i documents oficials.

És molt greu que sa Universitat de ses Illes Balears, una institució que hauria de vetlar per preservar, protegir i fomentar sa llengua de ses Illes i ses seves modalitats insulars, no admeti ni reconegui com a bona sa forma “menorquí”, emprada històricament des de fa segles pes ciutadans de Menorca per referir-se a sa seva llengua. Això demostra fins a quin punt hi ha ideologització i politització dins es departament de lingüística de sa UIB. An es mateix temps, és un autèntic desbarat que se mos vulgui imposar de manera forçada sa denominació “català” per referir-mos a sa llengua pròpia de Menorca, una denominació que es menorquins no han emprada mai tradicionalment i que, encara avui, no és acceptada per una àmplia majoria de parlants. Des de Sa Fundació volem recordar que tant s’Estatut d’Autonomia de ses Illes Balears com sa Llei de Normalització Lingüística estableixen clarament s’obligació de protegir i promoure ses modalitats insulars. Però aquesta protecció no s’ha aplicat mai realment, posant en risc sa supervivència i sa transmissió de ses nostres formes lingüístiques tradicionals. Així mateix, s’article 9 de sa Declaració Universal des Drets Lingüístics estableix que:

“Tota comunitat lingüística té dret a codificar, estandarditzar, preservar, desplegar i promoure es seu sistema lingüístic, sense interferències induïdes o forçades”.

Per açò, consideram que correspon exclusivament an es menorquins, i no a entitats, associacions o formacions polítiques, decidir com volen denominar sa seva llengua, especialment quan sa denominació “menorquí” ha estat sa forma tradicional emprada durant segles i mereix reconeixement oficial i respecte institucional. Finalment, reiteram es nostro suport an es Consell Insular de Menorca per defensar i emprar sa denominació “menorquí”, i animam a tots es ajuntaments de s’illa a seguir aquest mateix camí, com a mostra de respecte cap a sa identitat lingüística, cultural i històrica des menorquins.

10/05/2026

SA FUNDACIÓ

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *