Perdre es cambuix

Eren previsibles ses reaccions virulentes de sa caverna contra sa plataforma Mos Movem per s’històrica manifestació de diumenge a Palma, on prop de 10.000 ciutadans lliures i iguals vam omplir es carrers de Ciutat per dir fins aquí hem arribat an es nacionalisme excloent des Govern Balear. Ho vam dir alt i clar, en sa nostra llengua i davant es Consolat de Mar. Una manifestació que ha tengut una repercussió mediàtica nacional sense precedents, inclús amb presència de medis internacionals com Le Monde i que suposa sa punta de s’iceberg que donarà s’estocada final a una ideologia, sa des NO a tot —llevat de ses subvencions an ets amiguets— que tant de mal ha fet a Menorca i a Balears en general.

Sa retirada des supremacisme de ses institucions públiques insulars és qüestió de temps, més quan sa lider d’aquesta revolució ciutadana, Ursula Mascaró, que no es deixa comprar per partits polítics i no es casa amb ningú, anuncia pròximament sa presentació de Societat Civil Balear, entitat en què es transformarà Mos Movem i que posarà punt i final a quaranta anys de carta blanca a un catalanisme sucursalista insular desmesurat i que ha fet i desfet tot lo que ha volgut en aquestes illes. Sa mà esquerra de Mascaró en aquesta join ventureManuela Cañadas, ha acabat de desorientar, per si no hi estaven prou, an ets adversaris de sa llibertat. Una altra empresària, catalana de naixement i resident a Mallorca de fa més de trenta anys, republicana i afiliada an es PSIB-PSOE. Dues dones valentes que demostren es caràcter transversal d’aquesta iniciativa ciutadana que representa fil per randa sa pluralitat d’una societat civil balear en peu de guerra pes seus drets i llibertats com a ciutadans europeus. Un cop molt mal de pair per més d’un.

Mentres Mos Movem convocava sa manifestació pública més gran que s’ha fet mai en defensa de sa sanitat pública balear, es desGovern publicava a sa web de s’IB-Salut es resultats des processos d’aspirants a cobrir es llocs de sa Borsa Única de Tècnics d’Anatomia Patològica: 59 admesos i 108 exclosos. I dets aspirants a Tècnics de Radioteràpia: 18 admesos i fins a 162 exclosos. ¿Es motiu? que no tenien es certificat B2 de català dets orgues. ¿Coneixeu cap sanitari que hagi estat exclòs a Regne Unit per no acreditar es B2 de galès o escocès? Una vegada més, a pesar de ses mentides de sa Conselleria d’inSalut, es posen de manifest ses greus conseqüències des requisitazo encara que mos el vulguin imposar descafeinat i en diferit: no agafam es millors sanitaris sinó es que millor ‘enraonen el català’.

D’entre es cúmul de patinades i ridícules mostres de nerviosisme antidemocràtic, es pòdiums e l’enduen: Més per Mallorca amb David Abril, que ha batiat prop de 10.000 ciutadans de “gent intoxicada amb missatge miserable i catalanofòbia”; i IB3 Ràdio, on es periodista Rafael Gallego —sisplau, faci’s un tomb pel catalanitzador de cognoms— ha estat capaç d’amollar que sa pancarta de Mos Movem tenia faltes d’ortografia pes fet d’estar escrita en sa nostra llengua baleàrica: “ets idiomes no salven vides”. És lamentable que un periodista, director i presentador d’un programa informatiu d’IB3 Ràdio demostri tanta ignorància de lo que sense cap dubte és sa característica més singular des balear, s’article salat. S’ús de s’article “ets” davant vocal o “h” és una variant de s’article plural “es” quan va davant vocal o substantiu començat amb “h” que és muda. I així ho expliquen filòlegs com Francesc de Borja Moll o Grimalt a ses seues obres. S’estufera del senyor Gallego és habitual entre aquells nouvenguts castellanoparlants que, després d’haver-se tret qualque curs de reciclatge de català, necessiten demostrar que són més papistes que el papa. Però mesquins, no en saben ni mitja de sa nostra llengua, i mos pretenen donar lliçons de gramàtica a qui hem après es menorquí d’ençà que mos van posar dins es bres. IB3 Ràdio no està en condicions de donar lliçonetes d’ortografia. S’haurien de preocupar pes dia en què surti un polític decent i decidesqui tancar una radiotelevisió pública que ningú mira i que costa més de 30.000.000€ anuals an es ciutadans. I per si no era prou, surten “Radalgas” i “Lópezs” a repartir carnets de democràcia i menorquinitat. Insultant, clar. S’ignorància és atrevida. Massa.

És d’admirar es seny que han posat en tota aquesta qüestió tan dramàtica, tragicomèdica i absurda, es metges Miguel Lázaro, president de Simebali Claudio Triay, delegat a Menorca. Sa solució a tot aquest pollastre que ha creat es Pacte seria tan senzilla com seguir s’exemple de lo que fa sa comunitat autònoma de Catalunya: classes de català an es sanitaris perquè as cap de dos anys demostrin a una entrevista de comprensió oral que entenen es seus pacients sense necessitat d’acreditar cap títol.

Ho repetiré una setmana més: no entenc què fa es Partit Socialista de Balears fent sa garangola a n’aquesta tropa d’estufats i supremacistes que suposen tot lo contrari a sa solidaritat i a s’internacionalisme que, en teoria, hauria de predicar es socialisme. El PSIB-PSOE està cavant sa seua pròpia tomba de cara a ses eleccions de 2019 creant un problema on no n’hi havia cap. Francina, reflexiona. Heu perdut es cambuix.

Article publicat dimecres 21 de febrer de 2018 a Diari de Menorca

Compartir

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *