És lamentable que locutors d’IB3 ràdio desconeguin ses formes de s’article baleàric

Rafael Gallego deia avui dematí a IB3 que s’ús de s’article “ets” a “ets idiomes no salven vides”, es lema de sa pancarta de Mos Movem d’ahir, és una falta d’ortografia – “ets” és una variant des plural “es” que se posa a Mallorca i Menorca davant vocal o h

Sa Fundació Jaume III considera lamentable que un periodista com Rafael Gallego, director i presentador d’un programa informatiu d’IB3 Ràdio, mostri tanta ignorància de lo que sense cap dubte és sa singularitat més característica des balear com és s’article salat. Gallego ha afirmat que es lema de sa pancarta de Mos Movem a sa manifestació d’ahir contenia faltes d’ortografia en al·lusió a s’article plural ets.

S’ús de s’article “ets” davant vocal o “h” és una variant de s’article plural “es” quan va davant vocal o substantiu començat amb “h”, que és, com sabem, muda. Ho usen mallorquins i menorquins per facilitar sa pronúncia. Es seu ús el recullen Francesc de Borja Moll i Josep A. Grimalt. Així, en lloc de “es ulls” o “es idiomes” deim i escrivim “ets ulls” o “ets idiomes”.

Sa Fundació Jaume III convida Rafel Gallego a venir an es nostros cursos de mallorquí i així aprendre que s’article salat que no domina pren ses formes masculines singulars es, s’ i so –davant sa preposició amb– i es i ets –davant vocal o h– en plural. S’estufera de Gallego és habitual entre aquells nouvenguts més primcernuts que, després d’haver-se tret es certificat B2 de català o d’haver assistit a qualque curs de reciclatge de català estàndar, no han après –perquè ningú no els hi ha ensenyat– ses característiques més habituals des balear, una ignorància que no impedeix que llavors vulguin donar lliçons de gramàtica a qui hem après es mallorquí o menorquí d’ençà que mos posaren dins un bres. S’ignorància, definitivament, és atrevida. Molt.

ANNEX

Consulti:

1.- lo que diu es Diccionari Alcover-Moll sobre s’article etsPitgi assuquinetes.

2.- lo que diu Josep A. Grimalt sobre s’article ets a Els articles al parlar de MallorcaPitgi assuquí.

Ressò a sa premsamallorcadiario.comdiaribalear.comel mundo-el día de baleares,